Ska arbetet få dominera våra liv?

När jag försökte kämpa mig igenom den här tjockisen idag började jag ifrågasätta varför jag egentligen gjorde det. Är det för att jag tycker att den är intressant? Nja.. Snarare ganska flummig. Jag läser den därför att jag har valt att studera vidare på vad man kan kalla högre nivåer, Stockholms Universitet. Riktigt proffsigt låter det. Jag kan till och med bli akademiker. Shit!

Varför väljer vi att ta del av ett samhälle som egentligen bara går ut på att jobba största delen av livet? Woorking 9-5, laga mat, städa och kanske unna sig att titta på TV. Därefter måste man gå och lägga sig tidigt för att kunna jobba ordentligt dagen efter. Vänta här nu! Vi jobbar egentligen för att vi ska kunna förbereda oss till jobbet. Kankse till och med jobbar vi för att kunna överleva så att vi kan fortsätta jobba?! Här snackar vi om en ond cirkel!

Jag skulle kunna skita totalt i den här boken men skulle jag då klara mig i ett samhälle där också kunskap är makt? För inte tänker jag bli asrapead av staten, chefen eller bara en argumentglad kompis. Vad händer då med min allmänbildning, vilket jag skulle säga har blivit ett ganska känsloladdat ord, om man inte läser något?

Om man skulle leva utanför kariärrsstressen, "skita i allt" och istället bara göra det man får för sig det kanske inte skulle vara så fel? (Jag får nu massa inre bilder av mig svingandes i massa lianer genom luften av någon skum anledning) Känna friheten!

Däremot finns det alltid nackdelar med att bryta mot kulturella regler. The survival of the fittest-pokalen går väl till den som lyckas balansera jobb och fritid på ett bra sätt? Då gör jag i alla fall rätt i att läsa den här boken då den hjälper mig att kunna bli det jag vill i framtiden - jobba med ett intresse!


Men jag ifrågasätter fortfarande själva idén....skulle det verkligen bli kaos....?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0